De hoofddoek

Mag ik stellen dat sommige gesluierde moslima’s minder ‘bedekt’ zijn dan sommige niet-gesluierde moslima’s? De bedekking waarvan de hijab een fysieke uiting is, zou in de eerste plaats spiritueel ervaren moeten worden.

Wat is een fysieke bedekking waard als je leeg bent van binnen, niet naar kennis streeft, arrogant bent of vol met haat zit in je hart?

Als je je fysiek bedekt, maar verder enkel aandacht hebt voor het materiële en als je de spirituele uitingen van liefde en dankbaarheid om je heen niet meer kan herkennen voor wat ze echt zijn?

Als je knielt voor de letter van de wet en de ziel van de wet schendt? Liefde, rechtvaardigheid, eerlijkheid, oprechtheid, dankbaarheid, respect, empathie en vergiffenis.

Voor de goede verstaander: ik ben hier niet om onze regels af te schaffen maar om hun dieperliggende betekenis te vervullen.

De hoofddoek mag nooit een verplichting zijn. De enige voorwaarde om een hoofddoek te dragen is dat vrouwen kunnen uitleggen waarom ze hem dragen. Het moet een bewuste keuze zijn. Daarom ben ik een radicale tegenstander van het hoofddoekenverbod, omdat het de vrijheid van vele bewuste moslima’s beperkt.

Plaats een reactie